ANCIENT
MACEDONIA AND ITS CALENDARS
Η
Αρχαία Μακεδονία και τα ημερολόγιά της
Θεοδόσιος,
Ε., Δανέζης, Ε., Μανιμάνης VN και Γραμμένος,
Θ., Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φυσικής, Τμήμα Αστροφυσικής, Αστρονομίας και
Μηχανικής, Πανεπιστημιόπολη, Αθήνα
Το
αρχαίο Μακεδονικό ημερολογιακό ημερολόγιο, ως αποτέλεσμα των κατακτήσεων του
Μεγάλου Αλεξάνδρου, έγινε το πιο ευρέως διαδεδομένο σε όλα τα ελληνικά
ημερολογιακά ημερολόγια. Ωστόσο, παρά την εξάπλωσή της, αναπτύχθηκαν και
χρησιμοποιήθηκαν δύο άλλα ημερολογιακά συστήματα στο έδαφος της ίδιας της
Μακεδονίας κατά τη διάρκεια της ρωμαϊκής κατοχής της Ελλάδας. Το
παλαιότερο, ένα ημερολογιακό ημερολόγιο μήνα, χρησιμοποίησε τη λεγόμενη
«Μακεδονική χρονιά» και ξεκίνησε το 148 π.Χ. για να υπογραμμίσει τη σημασία της
νίκης του Ρωμαίου Προξένου Κίντιου Κασελίλου Μετέλλου κατά του Φιλίππου
Ανδρίσκου, βασιλιά της Μακεδονίας.
Το
νεότερο ηλιακό ημερολογιακό σύστημα χρησιμοποίησε το "αξιοσέβαστο ή
Αύγουστο έτος" που φέρει το όνομά του από τον Octavius Augustus. Αφετηρία της ήταν η ημερομηνία καταλυτικής νίκης του Οκταβίου πάνω από τον Μάρκο Αντώνιο
και την Κλεοπάτρα στο Ακτίου (31 π.Χ.). Στη Συρία και τη Μικρά Ασία υπήρχε
ένα άλλο ηλιακό ημερολόγιο με την εποχή των Σελευκιδών. Εν πάση
περιπτώσει, το αρχαίο μαυρο-ηλιακό μακεδονικό ημερολόγιο έξω από τη Μακεδονία
επέζησε μεταξύ των ημερολογιακών συστημάτων αρκετών ασιατικών και αιγυπτιακών
πόλεων για αιώνες μετά τον Μεγάλο Αλέξανδρο.
I. ΤΟ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Το
αρχαίο ελληνικό ημερολογιακό σύστημα βασίστηκε στην περιοδικότητα της
σεληνιακής φάσης, ή πιο συγκεκριμένα, στον συνοδικό σεληνιακό μήνα. Η
Αρχαία Ελλάδα δεν γνώριζε ένα μοναδικό ημερολόγιο. Κάθε ελληνική πόλη είχε
το δικό της ημερολογιακό ημερολόγιο, το οποίο χαρακτηριζόταν από μηνιαία
ονόματα, τα οποία σχετίζονταν με αργίες προς τιμήν των ελληνικών θεοτήτων. Επιπλέον,
η αρχή του πολιτικού έτους, όπως το καθιέρωσαν οι αρχαίοι αστρονόμοι, συνέπεσε
με τη στιγμή της εμφάνισης της φάσης της νέας σελήνης.
Γενικά,
δεν υπήρχε συμφωνία μεταξύ των ημερολογίων των διαφόρων ελληνικών πόλεων και
περιφερειών, επομένως μεταξύ των ημερολογιακών διακοπών. Για παράδειγμα, η
αττική περίοδος ξεκίνησε τον μήνα Hecatombaeon μετά το πρώτο νέο φεγγάρι που
ακολούθησε το θερινό ηλιοστάσιο (21 Ιουνίου), ξεκίνησε το Αιτωλικό έτος στο
χειμωνιάτικο ηλιοστάσιο (22 Δεκεμβρίου), ενώ το Lacaedaemonian έτος ξεκίνησε
στην φθινοπωρινή ισημερία (Σεπτέμβριος 22). Ο τελευταίος σηματοδότησε
επίσης την αρχή του μακεδονικού πολιτικού έτους, το ακριβές αφετηρία του οποίου
είχε τεθεί στην πρώτη "numenia" μετά την φθινοπωρινή ισημερία. Αυτό
σημαίνει ότι το μακεδονικό ημερολόγιο ήταν πολύ παρόμοιο με άλλα ελληνικά
ημερολόγια, με μόνη διαφορά την ημερομηνία γιορτής για το νέο έτος, στον
αντίστοιχο Οκτώβριο του προλεπτικού ιουλιανού ημερολογίου.
Καταλήγουμε
στο συμπέρασμα ότι το μακεδονικό ημερολόγιο ήταν, όπως και τα υπόλοιπα ελληνικά
ημερολόγια, ένα ημερολογιακό ημερολόγιο: " χρησιμοποιώντας ένα 354
σεληνιακό έτος με ένα περιοδικό παρεμβαλλόμενο μήνα 29 ή 30 ημερών για να το
κρατήσει σύμφωνο με την ηλιακή κίνηση . Οι μήνες αποτελούσαν εναλλάξ 29 ή
30 ημέρες. Ο παρεμβαλλόμενος μήνας εισήχθη μερικές φορές μετά τον έκτο
μήνα και μερικές φορές στο τέλος του έτους"[10]. Το μακεδονικό
ημερολόγιο ξεκίνησε μετά το πρώτο νέο φεγγάρι μετά από την φθινοπωρινή ισημερία
κατά τη διάρκεια του μήνα Dios, που αντιστοιχεί στον Αττικό μήνα
Pyanepsion. Έτσι, ο πρώτος μήνας του χρόνου ήταν ο Dios. Το όνομά του
προέρχεται από τον ιερό τόπο του Δίου, το μακεδονικό θρησκευτικό κέντρο στους
πρόποδες του Όλυμπου - το σπίτι των αθάνατων θεών. Αυτή η αρχαία πόλη
συνδέθηκε στενά με τον Δία (Δία = Δίαυλος του Δία) όπως υποδηλώνει και το όνομά
του - στην ελληνική γλώσσα ο Δίας ονομάζεται επίσης Δίας - και το γευστικό του
Δία είναι ο Δίος. Κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια του μήνα Dios, οι Μακεδόνες
γιόρταζαν το μεγάλο θεό Δία και τις Μούσες στο Δίον. Στον ιερό αυτό τόπο,
οι Μακεδόνες συγκεντρώθηκαν από κάθε τόπο για να τιμήσουν τον Δία, τον πατέρα
των θεών και των ανθρώπων, την πρώτη ημέρα του πολιτικού τους έτους, δηλαδή την
πρώτη νέα σελήνη μετά την φθινοπωρινή ισημερία.
Τα
ελληνικά ονόματα για μήνες και διάφορα φεστιβάλ δείχνουν ότι οι Μακεδόνες ήταν
ελληνική φυλή μιλώντας και γράφοντας στην ελληνική γλώσσα. Ο Αισχύλος [1]
και ο Ηρόδοτος [5] πίστευαν ότι οι Μακεδόνες ήταν δωρικής καταγωγής
[3]. Ως εκ τούτου, ορισμένα από τα ονόματα των μακεδονικών μηνών ήταν
πανομοιότυπα στα ημερολόγια των δωρικών πόλεων (π.χ. Σπάρτη,
Ρόδος). Επίσης, ο Πολύβιος [13] δήλωσε σαφώς την πεποίθησή του ότι η
Μακεδονία ήταν μέρος της Ελλάδας. Ο γεωγράφος Strabo καθώς και ο ρωμαίος
ιστορικός Titus Livius, για να αναφέρω μόνο μερικούς άλλους αρχαίους μελετητές,
μοιράστηκαν τις ίδιες πεποιθήσεις. Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Γεμπεσιώτη [4]
- με βάση διάφορες πηγές - οι Μακεδόνες είχαν τα δικά τους ονόματα μηνών και
επιπλέον ισχυρίζεται ότι:Εάν κάποιος υιοθετήσει ότι οι Μακεδόνες είχαν
υποστεί εξελληνισμό από τους Αθηναίους κάποια στιγμή γύρω στο 340 π.Χ., τότε
μπορεί κανείς να πιστέψει με ασφάλεια ότι αυτά τα ονόματα πρέπει να είναι όμοια
με αυτά που χρησιμοποιούν οι Αθηναίοι. Διαφορετικά, θα έδειχναν τις
γλωσσικές ρίζες των Μακεδόνων πριν από τους ισχυρισμούς τους που ισχυρίστηκαν
ότι οι Δωριείς και οι Μακεδόνες ανήκαν στην ίδια φυλή και έτσι οι Μακεδόνες
ήταν ελληνική φυλή και τα μακεδονικά ονόματα μηνών ήταν διαφορετικά από εκείνα
των Αθηναίων ».
Η
αλληλογραφία μεταξύ των αρχαίων ελληνικών ημερολογίων [14] δείχνει ότι τα
ονόματα των ελληνικών μακεδονικών μηνών και τα δωρικά έχουν διασταύρωση.
Τον
5ο αιώνα π.Χ., ο Αρχέλαος, βασιλιάς της Μακεδονίας, έδωσε την υπέροχη γιορτή
της Πρωτοχρονιάς της Μακεδονίας, εισάγοντας, προς τιμήν του Δία, θεατρικά και
γυμναστικά παιχνίδια ιστορικά γνωστά ως «εν Δίο Ολύμπια» [en Dio
Olympia]. Σταδιακά, αυτά τα παιχνίδια έγιναν το μεγαλύτερο φεστιβάλ στην
αρχαία Μακεδονία. Μαζί με τον Δία λατρεύονταν και τιμούσαν οι τοπικές
θεότητες των εννέα Μουσών: Κλήδο, Ευτέρπε, Θαλιά, Μελπομένη, Τερψιχόρη, Ερατώ,
Πολυθυμνία, Ουρανία και Καλλιόπη, που θεωρούνται κόρες του Δία και του Μνησόνη,
γεννήθηκαν στο Δίον Πιερίας στους πρόποδες του Όλυμπου, μέσα σε εννέα
διαδοχικές νύχτες. Ως εκ τούτου, ονομάστηκαν επίσης Ολυμπιάδα Μούσες [9].
I.
ΟΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΜΗΝΩΝ
Τα
ονόματα και η διάρκεια των μακεδονικών μηνών ήταν τα εξής [10]:
Μακεδονικό
όνομα Διάρκεια
(σε ημέρες)
1. Dios 30
2. Apellaeus
ή Apellaios 29
3. Audyneus
ή Aidonaios 30
4. Περίτιος
29
5. Καταστροφές
30
6. Xanthicus
29
7. Αρτεμισίου
30
8. Daesius
29
9. Παναμή ή
Πανούμ 30
10.Loous ή
Lous 29
11. Gorpiaeus
30
12. Hyperberetaeus
29
Όλοι
οι μακεδονικοί μήνες μπορούν, περισσότερο ή λιγότερο, να βρεθούν και στα
ημερολόγια άλλων ελληνικών πόλεων. Ο Δίος, ο πρώτος Μακεδονικός μήνας,
πιστοποιείται στο Μυκηναϊκό Ημερολόγιο καθώς και στα ελληνικά εδάφη που
κατοικούν στην ελληνική φυλή Αιτωλίων [8].
Το
όνομα του δεύτερου μήνα, ο Απόλλαιος (ή ο Απόλλωνας) είχε την καταγωγή του στο
φημισμένο φεστιβάλ που ονομάζεται "Απελαιά". Έτσι, ο Απόπειλος
ήταν ο δεύτερος μήνας στο μακεδονικό ημερολόγιο, αλλά ανήκε και στα αιολικά και
δωρικά ημερολόγια. Αυτό το μήνα εντοπίστηκε κυρίως στα ημερολόγια των
πόλεων της Σπάρτης και των Δελφών, όπου ονομάστηκε επίσης "μήνας του
Απόλλωνα". Σύμφωνα με το ημερολόγιο της Πελοποννησιακής πόλης της
Επιδαύρου, ο Απόπειλος ήταν ο τελευταίος μήνας του έτους, ενώ εμφανίστηκε και
ως Απελλαον στο ημερολόγιο της ελληνικής νήσου Τήνου.
Το
τρίτο όνομα του Μακεδονικού μήνα, ο Audyneus (Aidonaios ή Aid (na) naios)
βασίζεται στο όνομα του Hades (= Aïdoneus, [7]). Ο Αϊδόνευς είναι ο
ποιητικός τύπος της ελληνικής λέξης Άϊδης-Άδης [1β].
Η
περίοδος ήταν το όνομα ενός ελληνικού φεστιβάλ, επομένως το όνομα του τέταρτου
μακεδονικού μήνα Περίτιου.
Σύμφωνα
με τον Kalleris [7], ο Dystrus, ο πέμπτος μήνας, και ο Gorpiaeus, ο ενδέκατος
μακεδονικός μήνας, προκάλεσαν τον σχηματισμό ανεπαρκώς υποστηριζόμενων
ετυμολογιών. Ο Xanthicus ήταν ο έκτος Μακεδονικός μήνας και το όνομά του
προέρχεται από το φεστιβάλ Xanthica [8]. Ο μήνας Αρτεμισίος (έβδομος μήνας
στο μακεδονικό ημερολόγιο) αφιερώθηκε στη θεά Άρτεμις και επίσης αναφέρθηκε στα
ημερολόγια της Σπάρτης και των Δελφών, ενώ εμφανίστηκε ως Αρτεμισίος στην
Επίδαυρο, τη Ρόδο και τη Σικελία, το Αρτεμισείο στη Δήλο και την Αρτέμεση στη
Χίο μπορεί να επαληθεύσει από επιγραφές που βρέθηκαν σε αυτό το νησί. Ο
δαίσιος, ο όγδοος μήνας [11], που αντιστοιχεί στον Αττικό μήνα Thargelion, έχει
επίσης αναφερθεί στο ημερολόγιο της αρχαίας πόλης της Σικυώνος. Ωστόσο, ο
Σικυωνικός ναός αντιστοιχούσε στον Αττικό μήνα Ανθεστήριο [12]. Ο Δαΐσιος,
όπως ο Θεοδιδέσιος ή ο Θεουδασσέας, μαρτυρείται σε ορισμένες δωρικές
περιοχές όπως στα νησιά: Ρόδος, Κρήτη και Σικελία. Η Θεοδοσία ήταν ένα
μεγάλο ελληνικό φεστιβάλ προς τιμήν του Θεοδώσιου Διόνυσου.
Ο
Παναίμος, ο Πανέμος ή ο Πανέμος (ένατος μήνας στο μακεδονικό ημερολόγιο)
βρίσκονται επίσης σε ημερολόγια διαφόρων δωρικών, καθώς και των πόλεων
Λοκριανής, Φωκιανής και Αιολικής [8]. Η ετυμολογία του ενδέκατου
Μακεδονικού μήνα, ο Γκορπιέος, είναι ασαφής, όπως είπαμε ήδη. Σύμφωνα με
το Hemerologium Florentinum, ο Μακεδονικός Gorpiaeus είχε διαφορετική
αλληλογραφία στα διάφορα ημερολόγια εκτός της Μακεδονίας και μοιάζει να
σχετίζεται με τον Gorpheus, ο οποίος αντιστοιχούσε στο Σεπτέμβριο στο ιουλιανό
ημερολόγιο [14].
Τέλος,
ο δωδέκατος Μακεδονικός μήνας, Hyperberetaeus, προέρχεται από τα γνωστά
επιθέματα του Δία: Υπεραβαίτες, Υπερβερέτες ή Υπερφαρετές [7].
Δεν
υπάρχει ένδειξη σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο διαιρέθηκε ο
μήνας. Είναι βέβαιο ότι οι Μακεδόνες δεν χρησιμοποίησαν την άγνωστη
εβραϊκή "εβδομάδα" - την επταήμερη περίοδο. Μπορούμε να
υποθέσουμε ότι - όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες - χώριζαν τον μήνα σε τρεις
δεκαετίες κάθε δέκα ημερών, με την τελευταία δεκαετία δέκα ή εννέα ημέρες. Έτσι,
οι μήνες υποβλήθηκαν για 30 ή 29 μέρες εναλλάξ, δίνοντας συνολικά 354 ημέρες το
χρόνο, καθώς ο μήνας και κατά συνέπεια ο χρόνος ελέγχονταν από τη σεληνιακή
κίνηση [10]. Κατά συνέπεια, αυτό το σεληνιακό ημερολόγιο χρειάστηκε ένα
ενδιάμεσο μήνα για να εναρμονιστεί με την εμφανή ετήσια τροχιά του ήλιου στην
εκλειπτική. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να εισαχθεί ένας 13ος μήνας
προκειμένου να διατηρηθεί το σεληνιακό ημερολόγιο σύμφωνα με το ηλιακό-τροπικό
έτος, δηλαδή με τις τέσσερις κλιματολογικές εποχές του έτους. Αυτή η
συμφιλίωση ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για το συντονισμό των γεωργικών
επαγγελμάτων του λαού. Επομένως, ένας 13ος μήνας με 29 ή 30 ημέρες εισήχθη
περιοδικά στο έτος για να τη διατηρήσει σύμφωνα με την φαινόμενη ηλιακή κίνηση. Παραμένει
άγνωστο σε ποια συγκεκριμένη ώρα του έτους πραγματοποιήθηκε αυτή η
εισαγωγή. Λέγεται ότι έλαβε χώρα είτε μετά τον έκτο μήνα είτε στο τέλος
του έτους, δηλαδή μετά τον δωδέκατο μήνα. Μερικές φορές αυτές οι εισαγωγές
μηνών ήταν εντελώς αυθαίρετες και εκτελέστηκαν κυρίως με βασιλικό
διάταγμα. Έτσι, είναι ιστορικό το γεγονός ότι το 334 π.Χ., όταν ο Μέγας
Αλέξανδρος ήταν έτοιμος να ξεκινήσει τη στρατιωτική του εκστρατεία στην Ασία,
εισήγαγε αυθαίρετα ένα δεύτερο Αρτεμισί λίγο πριν από τον Νταίσιο [6]. Ο
Πλούταρχος αναφέρεται στην πράξη του Αλεξάνδρου: "... ένας 13ος μήνας
με 29 ή 30 ημέρες εισήχθη περιοδικά στο έτος για να τη διατηρήσει σύμφωνα με
την φαινόμενη ηλιακή κίνηση. Παραμένει άγνωστο σε ποια συγκεκριμένη ώρα
του έτους πραγματοποιήθηκε αυτή η εισαγωγή. Λέγεται ότι έλαβε χώρα είτε
μετά τον έκτο μήνα είτε στο τέλος του έτους, δηλαδή μετά τον δωδέκατο
μήνα. Μερικές φορές αυτές οι εισαγωγές μηνών ήταν εντελώς αυθαίρετες και
εκτελέστηκαν κυρίως με βασιλικό διάταγμα. Έτσι, είναι ιστορικό το γεγονός
ότι το 334 π.Χ., όταν ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν έτοιμος να ξεκινήσει τη
στρατιωτική του εκστρατεία στην Ασία, εισήγαγε αυθαίρετα ένα δεύτερο Αρτεμισί
λίγο πριν από τον Νταίσιο [6]. Ο Πλούταρχος αναφέρεται στην πράξη του
Αλεξάνδρου: "... ένας 13ος μήνας με 29 ή 30 ημέρες εισήχθη περιοδικά
στο έτος για να τη διατηρήσει σύμφωνα με την φαινόμενη ηλιακή
κίνηση. Παραμένει άγνωστο σε ποια συγκεκριμένη ώρα του έτους
πραγματοποιήθηκε αυτή η εισαγωγή. Λέγεται ότι έλαβε χώρα είτε μετά τον
έκτο μήνα είτε στο τέλος του έτους, δηλαδή μετά τον δωδέκατο μήνα. Μερικές
φορές αυτές οι εισαγωγές μηνών ήταν εντελώς αυθαίρετες και εκτελέστηκαν κυρίως
με βασιλικό διάταγμα. Έτσι, είναι ιστορικό το γεγονός ότι το 334 π.Χ.,
όταν ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν έτοιμος να ξεκινήσει τη στρατιωτική του εκστρατεία
στην Ασία, εισήγαγε αυθαίρετα ένα δεύτερο Αρτεμισί λίγο πριν από τον Νταίσιο
[6]. Ο Πλούταρχος αναφέρεται στην πράξη του Αλεξάνδρου:
"... Παραμένει άγνωστο σε ποια συγκεκριμένη ώρα του έτους
πραγματοποιήθηκε αυτή η εισαγωγή. Λέγεται ότι έλαβε χώρα είτε μετά τον
έκτο μήνα είτε στο τέλος του έτους, δηλαδή μετά τον δωδέκατο μήνα. Μερικές
φορές αυτές οι εισαγωγές μηνών ήταν εντελώς αυθαίρετες και εκτελέστηκαν κυρίως
με βασιλικό διάταγμα. Έτσι, είναι ιστορικό το γεγονός ότι το 334 π.Χ.,
όταν ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν έτοιμος να ξεκινήσει τη στρατιωτική του εκστρατεία
στην Ασία, εισήγαγε αυθαίρετα ένα δεύτερο Αρτεμισί λίγο πριν από τον Νταίσιο
[6]. Ο Πλούταρχος αναφέρεται στην πράξη του Αλεξάνδρου:
"... Παραμένει άγνωστο σε ποια συγκεκριμένη ώρα του έτους πραγματοποιήθηκε
αυτή η εισαγωγή. Λέγεται ότι έλαβε χώρα είτε μετά τον έκτο μήνα είτε στο
τέλος του έτους, δηλαδή μετά τον δωδέκατο μήνα. Μερικές φορές αυτές οι
εισαγωγές μηνών ήταν εντελώς αυθαίρετες και εκτελέστηκαν κυρίως με βασιλικό
διάταγμα. Έτσι, είναι ιστορικό το γεγονός ότι το 334 π.Χ., όταν ο Μέγας
Αλέξανδρος ήταν έτοιμος να ξεκινήσει τη στρατιωτική του εκστρατεία στην Ασία,
εισήγαγε αυθαίρετα ένα δεύτερο Αρτεμισί λίγο πριν από τον Νταίσιο [6]. Ο
Πλούταρχος αναφέρεται στην πράξη του Αλεξάνδρου: "... όταν ο Μέγας
Αλέξανδρος ήταν έτοιμος να ξεκινήσει τη στρατιωτική του εκστρατεία στην Ασία,
εισήγαγε αυθαίρετα έναν δεύτερο Άρτεμις λίγο πριν από τον Νταίσιους [6]. Ο
Πλούταρχος αναφέρεται στην πράξη του Αλεξάνδρου: "... όταν ο Μέγας
Αλέξανδρος ήταν έτοιμος να ξεκινήσει τη στρατιωτική του εκστρατεία στην Ασία,
εισήγαγε αυθαίρετα έναν δεύτερο Άρτεμις λίγο πριν από τον Νταίσιους [6]. Ο
Πλούταρχος αναφέρεται στην πράξη του Αλεξάνδρου: "...Διότι κατά το μήνα
του Δασειού οι βασιλιάδες της Μακεδονίας δεν ήταν συνηθισμένοι να πάρουν το
πεδίο με στρατό. Αυτή η αντίρρηση που αφαίρεσε ο Αλέξανδρος προσφέροντάς
τον καλούν το μήνα ένα δευτερόλεπτο Artemisius "[11]. Η
πράξη αυτή μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι οι Μακεδόνες θεωρούσαν το
Daesius ως ατυχές μήνα για κάθε είδους στρατιωτικές επιχειρήσεις.
Πολλά
ελληνικά θρησκευτικά φεστιβάλ συνδέθηκαν με το μακεδονικό ημερολόγιο. Κατά
τη διάρκεια του χειμερινού ηλιοστασίου οι Μακεδόνες και άλλοι Έλληνες,
γιόρταζαν φεστιβάλ φύτευσης και συγκομιδής. Μετά τον Μεγάλου Αλεξάνδρου, η
επιρροή του Μακεδονικού ημερολογίου εκτείνεται από τη Μακεδονία στην Ασία -
στην Ινδία - και την Αίγυπτο στη Βόρεια Αφρική.
Ως
αποτέλεσμα των κατακτήσεων του Αλεξάνδρου, το ημερομηναϊκό μακεδονικό
ημερολόγιο έγινε το πιο ευρέως διαδεδομένο σε όλα τα ελληνικά ημερολογιακά
ημερολόγια. Ωστόσο, παρά την εξάπλωσή της, αναπτύχθηκαν και
χρησιμοποιήθηκαν δύο άλλα ρωμαϊκά ημερολογιακά συστήματα μέσα στην ίδια τη
Μακεδονία κατά την κατοχή της Ελλάδας από τους Ρωμαίους. Αυτά τα δύο
Ρωμαϊκά ημερολόγια στη Μακεδονία, που περιγράφονται παρακάτω, είναι γενικά
άγνωστα και δεν υπάρχουν στη διεθνή βιβλιογραφία των ημερολογίων
1. ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΤΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΡΟΜΑΝΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
ΙΙ. 1
Η Μακεδονική χρονιά
Το
παλαιότερο από αυτά τα δύο ημερολογιακά συστήματα ήταν ένα μήνα ηλιακό και
χρησιμοποίησε το λεγόμενο "μακεδονικό έτος". Το σύστημα αυτό
ξεκίνησε το 148 π.Χ., δηλαδή το έτος της έκρηξης της επανάστασης που οδήγησε ο
Ψευδο-Φίλιππος Ανδρίκης εναντίον των Ρωμαίων [8]. Ο Άντρισκος υπήρξε ένας
τυχοδιώκτης που διακήρυξε τον εαυτό του ως το μοναδικό γιο του βασιλιά Περσέα,
γιο του βασιλιά Φιλίππου Β. Έτσι, ο Άντρισκος πήρε το όνομα "Φίλιππος
VI" και στέφθηκε στην Πέλλα το 149 π.Χ. Κάτω από το όνομα του - Ο «παππούς»
Φίλιππος Β, ο Άντρισκς κυβέρνησε τη Μακεδονία για ένα μόνο έτος κατά τη
διάρκεια του οποίου προκάλεσε μια νέα στρατιωτική επέμβαση κατά της Ρωμαϊκής
Αυτοκρατορίας. Στην αρχή κατάφερε να αναζωπυρώσει τους Μακεδόνες και
άλλους Έλληνες εναντίον των Ρωμαίων και ο ενθουσιασμός του έδωσε μερικές μικρές
νίκες στη Θεσσαλία. Δυστυχώς για τους Έλληνες, ο Ρωμαίος σύμβουλος
Qointus Caecilius Metellus και οι λεγεών του κέρδισαν κατά των στρατευμάτων του
Ψευδο-Φιλιππού σε μια αποφασιστική μάχη που έλαβε χώρα το φθινόπωρο του 148
π.Χ., θέτοντας έτσι τέλος στην ψευδή κατάσταση της ανεξαρτησίας που κατέχει
στην πΓΔΜ από τον βασιλιά Φιλίππου V Μακεδονικός πόλεμος, 197 π.Χ.)
[15]. Προκειμένου να υπογραμμιστεί η σημασία της νίκης του επί του
Μακεδόνα βασιλιά, ο ρώμικος πρόξενος κήρυξε την εισαγωγή ενός «μακεδονικού
έτους» και ορίστηκε ως η αρχή του αντίστοιχου έτους της νίκης του, έτσι ώστε οι
πολίτες της Μακεδονίας να θυμούνται αυτό το γεγονός και δεν τολμούν μια άλλη
εξέγερση εναντίον της Ρώμης. Μετά το 146 π.Χ., ολόκληρη η επικράτεια της
Ελλάδας ήταν υπό ρωμαϊκή κατοχή. θέτοντας έτσι τέλος στην ψευδή κατάσταση
της ανεξαρτησίας που κατέχει στην πΓΔΜ από τον βασιλιά Φιλίππου V (2ος
μακεδονικός πόλεμος, 197 π.Χ.) [15]. Προκειμένου να υπογραμμιστεί η
σημασία της νίκης του επί του Μακεδόνα βασιλιά, ο ρώμικος πρόξενος κήρυξε την
εισαγωγή ενός «μακεδονικού έτους» και ορίστηκε ως η αρχή του αντίστοιχου έτους
της νίκης του, έτσι ώστε οι πολίτες της Μακεδονίας να θυμούνται αυτό το γεγονός
και δεν τολμούν μια άλλη εξέγερση εναντίον της Ρώμης. Μετά το 146 π.Χ.,
ολόκληρη η επικράτεια της Ελλάδας ήταν υπό ρωμαϊκή κατοχή. θέτοντας έτσι
τέλος στην ψευδή κατάσταση της ανεξαρτησίας που κατέχει στην πΓΔΜ από τον
βασιλιά Φιλίππου V (2ος μακεδονικός πόλεμος, 197 π.Χ.) [15]. Προκειμένου
να υπογραμμιστεί η σημασία της νίκης του επί του Μακεδόνα βασιλιά, ο Ρωμαίος
πρόξενος κήρυξε την εισαγωγή ενός «Μακεδονικού έτους» και ορίστηκε ως η αρχή
του αντίστοιχου έτους της νίκης του, έτσι ώστε οι πολίτες της Μακεδονίας να
θυμούνται αυτό το γεγονός και δεν τολμούν μια άλλη εξέγερση εναντίον της
Ρώμης. Μετά το 146 π.Χ., ολόκληρη η επικράτεια της Ελλάδας ήταν υπό
ρωμαϊκή κατοχή. έτσι ώστε οι πολίτες της Μακεδονίας να θυμούνται αυτό το
γεγονός και δεν θα τολμούσαν άλλη εξέγερση ενάντια στη Ρώμη. Μετά το 146
π.Χ., ολόκληρη η επικράτεια της Ελλάδας ήταν υπό ρωμαϊκή κατοχή. έτσι ώστε
οι πολίτες της Μακεδονίας να θυμούνται αυτό το γεγονός και δεν θα τολμούσαν
άλλη εξέγερση ενάντια στη Ρώμη. Μετά το 146 π.Χ., ολόκληρη η επικράτεια
της Ελλάδας ήταν υπό ρωμαϊκή κατοχή.
Αυτή
η νέα μακεδονική εποχή είναι επίσης γνωστή στους ιστορικούς και τους
αστρονόμους ως «επαρχιακή εποχή» και συνδέεται με την οργάνωση της νέας
ρωμαϊκής επαρχίας της Μακεδονίας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο
ονομάζεται αυτή η περίοδος "μακεδονική εποχή". Είναι επίσης
γνωστό ότι η επαρχία της Μακεδονίας απαρτίζεται από δύο μέρη, εθνικά και
ιστορικά διαφορετικά: τη Μακεδονία και την Ιλλυρία [2]. Αυτή η νέα εποχή
ισχύει μόνο για την πρώτη από αυτές τις διαφορετικές περιοχές και ως εκ τούτου
ορίζεται λανθασμένα ως "επαρχιακή εποχή". Σύμφωνα με τον Μ. Μ.
Σακελλαρίου [8]: "Τα αποτελέσματα πρόσφατων ερευνών δείχνουν ότι η νέα
εποχή συμπίπτει με μια πράξη ευγνωμοσύνης που μνημονεύει την απελευθέρωση της
χώρας από τον σφετεριστή και την αποκατάσταση της δημοκρατίας, υποδηλώνουν ότι
η διαμόρφωση της επαρχίας θα πρέπει να χρονολογείται μετά το φθινόπωρο του 148
π.Χ. ".
II.2
Το έτος του Αυγούστου
Στα
τέλη του 1ου αιώνα π.Χ., ο Οκταβιανός κατέστρεψε τους εχθρούς του, τον Μάρκους
Αντώνιο και την Κλεοπάτρα στο Ακτίου, και ίδρυσε μια αυτοκρατορία που
επεκτάθηκε από την Ιταλία στην Αίγυπτο και τη Μικρά Ασία. Ακολουθώντας
τους μεσαίους ανατολικούς κυβερνήτες ίδρυσε επίσης ένα νέο ηλιακό ημερολόγιο
στη Μακεδονία. Αυτό ήταν το νεότερο ημερολογιακό σύστημα που αναπτύχθηκε στη
Μακεδονία κατά την Πρώιμη Αυτοκρατορία και χρησιμοποίησε το λεγόμενο "έτος
του Αυγούστου" που φέρει το όνομά του από την αξιότιμη διεύθυνση του
Οκταβιανού ως Αυγούστου, που σημαίνει αξιοσέβαστος. Η έναρξη αυτού του
ημερολογιακού συστήματος ήταν η ημερομηνία της νίκης του Οκταβιανού Αυγούστου
πάνω από τον Μάρκο Αντώνιο και την Κλεοπάτρα στο Ακτίου, την 2η Σεπτεμβρίου του
31 π.Χ. Η νίκη του Αυγούστου σε αυτή τη ναυμαχία έστρωσε το δρόμο προς τη
μονοκρατία του. Συνεπώς,
Αυτό
το ημερολόγιο ήταν ένα ηλιακό 365 ημερών με μια επιπλέον μέρα κάθε τέσσερα
χρόνια για να λογαριάσει η ηλιακή κίνηση. Περιείχε 12 μήνες 30 ημερών το
καθένα και επιπλέον πέντε - ή έξι σε άλμα - ημέρες κατά το τέλος του
έτους. Τόσο οι Μακεδόνες της Μακεδονίας όσο και οι άλλοι Έλληνες στο έδαφος
που ονομάζουν οι Ρωμαίοι Μακεδονία - από την αρχαία Μακεδονία μέχρι την
Πελοπόννησο - άλλαξαν την ημερομηνία του νέου τους έτους, ενώ οι Μακεδόνες
διατηρούσαν όλα τα άλλα στοιχεία του αρχαίου ημερολογιακού μακεδονικού
ημερολογίου. Οι Μακεδόνες στη Μακεδονία ξεκίνησαν το Νέο Έτος στις 2
Σεπτεμβρίου - που μεταφέρθηκε το Νέο Έτος από τον Οκτώβριο στο Σεπτέμβριο - ενώ
οι Μακεδόνες στην αυτοκρατορία συνέχισαν να χρησιμοποιούν το παλιό ημερολογιακό
τους ημερολόγιο.
Προφανώς,
οι Μακεδόνες ενήργησαν μάλλον γρήγορα για να τιμήσουν τον Οκταβιανό,
εγκαινιάζοντας μια «εποχή των Αυγουστίων» (το νέο ημερολόγιο με την εποχή του
31 π.Χ.). Ο τελευταίος, όπως και η παλαιότερη «μακεδονική εποχή» του 148
π.Χ., ήταν μόνο εποχή των Μακεδόνων, που δεν βρέθηκε εκτός Μακεδονίας [8].
Τα
προαναφερθέντα ημερολογιακά συστήματα χρησιμοποιήθηκαν παράλληλα ή ξεχωριστά
στη Μακεδονία κατά τη διάρκεια της ρωμαϊκής κατοχής και χρησίμευαν ως κριτήριο
για τον προσδιορισμό του αν ένα έδαφος ανήκε στη Μακεδονία ή όχι. Ωστόσο,
πρέπει να επισημάνουμε ότι τα ονόματα των μηνών παρέμειναν τα ίδια όπως στο
αρχαίο μακεδονικό ημερολόγιο.
Τα
δύο Ρωμαϊκά ημερολόγια ξεκίνησαν με το μήνα Dios, αλλά είχαν διαφορετική
χρονολογική αρχή: 148 π.Χ. για το «Μακεδονικό έτος» και 31 π.Χ. για το
«αξιοσέβαστο έτος» [8].
III. ΤΟ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Το
μακεδονικό ημερολόγιο συνέβη να είναι το πιο διαδεδομένο μεταξύ των ελληνικών
ημερολογιακών μηνών-ηλιακών. Πράγματι, αυτό το ημερολόγιο κυκλοφόρησε
ευρέως στην Ασία και την Αίγυπτο μέχρι την Αραβική Χερσόνησο στο Νότο και στην
Ινδία στην Ανατολή κατά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του απογόνου
του [10].
Όταν
ο μεγάλος ηγέτης του στρατού κατέκτησε την Αίγυπτο και αρκετές ασιατικές χώρες,
επέβαλε το μακεδονικό ημερολόγιο στις κατακτήσεις του ως πολιτιστικό στοιχείο
της σχέσης στη νέα, τεράστια αυτοκρατορία του. Ως εκ τούτου, τα ονόματα
των μακεδονικών μηνών έφθασαν μαζί με τον Μέγα Αλέξανδρο, τη Βαβυλώνα, το
Μέμφις και μερικές άλλες μεγάλες πόλεις της Ανατολής. Ωστόσο, οι άνθρωποι
της Ασίας και της Αιγύπτου είχαν ήδη τα δικά τους ημερολόγια, τα οποία
συνδέονταν απαραίτητα με το μακεδονικό ημερολόγιο [14]. Ως αποτέλεσμα, η
μηνυματική αλληλογραφία δεν ήταν ακριβής για τη χρήση του ημερολογίου εκτός
Μακεδονίας. Πράγματι, οι διαφορές ήταν σημαντικές στις πόλεις της
Αντιόχειας, της Ασκαλόνα της Συρίας, της Εφέσου, της Γάζας, της Λυκίας, της
Σίδον, του Τυρού και αλλού. Για παράδειγμα, ο μήνας Dios εισήχθη στα
ημερολόγια πολλών ελληνικών πόλεων στην Ασία, που αφορούν το όνομά του αλλά όχι
τη θέση του εντός του έτους. Ετσι, στο ημερολόγιο της Βιθυνίας, ο
Δίος ήταν ο έκτος μήνας του έτους, που αντιστοιχεί στον Ανθεστήριο της
Αττικής. Εκτός από τη θέση, άλλαξε και το όνομα πολλών μηνών. Για
παράδειγμα, ο Audynaeus, ο τρίτος μήνας στο μακεδονικό ημερολόγιο, εμφανίζεται
επίσης ως Audnaeus, Audonaeus, Aedonaeus, Audounaeus και Aurnaeus
[7]. Τέλος, ο Γκόρπιαιος, ο ενδέκατος μήνας στο μακεδονικό ημερολόγιο,
φαίνεται να έχει διατηρήσει το όνομά του μετά την εξάπλωση αυτού του
ημερολογίου μέσω των ελληνικών πόλεων της Μικράς Ασίας και των διαφόρων
περιοχών της Ασίας, αλλά όχι της αλληλογραφίας του εντός του έτους. Ως εκ
τούτου, σύμφωνα με το Hemerologium Florentinum, ο Gorpiaeus ξεκίνησε στην Έφεσο
στις 25 Ιουλίου, στον Τύρο στις 19 Σεπτεμβρίου, στη Γάζα στις 29 Αυγούστου και
στις αραβικές περιοχές στις 19 Αυγούστου. Στη Συρία, ο Gorpiaeus
αντιστοιχούσε στο Σεπτέμβριο, στη Σελεύκεια της Πιερίας μέχρι τον Οκτώβριο,
III. 1.
Το μακεδονικό ημερολόγιο στην Αίγυπτο
Στην
Αίγυπτο, ο Θόθ, ο πρώτος μήνας του ηλιακού ημερολογίου της Αιγύπτου, ταυτίστηκε
με τον Δίο και το πρώτο δεκαετία του σημερινού Οκτωβρίου τέθηκε ως η αντίστοιχη
αρχή του έτους.
Ο
παρακάτω πίνακας παρουσιάζει την αντιστοιχία των μηνών του αιγυπτιακού
ημερολογίου με τους μήνες του μακεδονικού ημερολογίου [10]:
Αιγυπτιακά
ονόματα μακεδονικών ονομάτων
1. Thoth
Dios
2. Τον
Πάοφι Απειλέα ή τον Απέλιο
3. Τον Αθύρ
Ακυνέων ή τον Αηδοναίο
4. Χοιάκ
Περίτιος
5. Τίμπι
Ντύστερς
6. Mechir
Xanthicus
7. Phamenoth
Artemisius
8. Pharmuthi
Daesius
9. Παχνών
Παναιμού ή Πανούμ
10.Payni
Loous
11. Έπιφος
Γκορπιέους
12. Mesore
Hyperberetaeus
Μετά
τον θάνατο του Αλεξάνδρου, οι Πτολεμαίοι, ηγέτες της Αιγύπτου, συνέχισαν να
ισχύουν το Αιγυπτιακό και το Μακεδονικό ημερολόγιο, ώστε να μην ενοχλούν ούτε
τους Αιγυπτίους ούτε τους Μακεδόνες. Ωστόσο, η διαφωνία μεταξύ του
ακριβούς Ηλιακού ημερολογίου της Αιγύπτου και του ατελούς ημερολογιακού
μακεδονικού ημερολογίου, που χρησιμοποιήθηκε από το Αλεξανδρινό Δικαστήριο ως
επίσημο κρατικό ημερολόγιο, προκάλεσε μια χρονολογική σύγχυση που
χαρακτηρίζεται από ένα συνεχώς αυξανόμενο σφάλμα. Ως εκ τούτου, ο
Πτολεμαίος III Ευεργέτης ή Ευεργέτης (279-222 π.Χ.) έπρεπε να βάλει και τις δύο
ημερομηνίες στα επίσημα έγγραφα του κράτους. Ωστόσο, αυτή η πράξη
αποδείχθηκε χρήσιμη για το πιο ακριβές αιγυπτιακό ημερολόγιο, το οποίο επικράτησε
με την πάροδο του χρόνου, ενώ οι μακεδονικοί μήνες αναφέρθηκαν μόνο στις
τιμωρίες. Με άλλα λόγια, στην πτολεμαϊκή Αίγυπτο,
III. 2
Το μακεδονικό ημερολόγιο στη Μεσοποταμία
Στη
Μεσοποταμία, οι Σελευκίδες, απόγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου και κυβερνήτες της
περιοχής, ρύθμισαν αμέσως τον δεκαετή κύκλο του Μετον, που χρησιμοποιείται
επίσης από το Βαβυλωνιανό ημερολόγιο, στο μεσοποταμιακό ημερολόγιο. Αυτός
ο χρονικός κύκλος, που ανακαλύφθηκε από τον αστρονόμο Meton της Αθήνας το 432
π.Χ., αποτελείται από 19 ηλιακά τροπικά χρόνια, ενώ οι φάσεις του φεγγαριού
επαναλαμβάνονται στις ίδιες μέρες και ημερομηνίες του έτους. Κατά
συνέπεια, ο Meton δημιούργησε το πρώτο ορθολογικό σύστημα για τη διόρθωση του
σεληνιακού ημερολογίου, εισάγοντας έναν 13ο μήνα σε επτά προκαθορισμένα ηλιακά
χρόνια του ηλιακού κύκλου των 19 χρόνων (δηλαδή το τρίτο, έκτο, όγδοο,
ενδέκατο, δέκατο τέταρτο, δέκατο έβδομο και το δέκατο ένατο
έτος). Επομένως, αυτός ο κύκλος δεν αντιστοιχούσε πλέον σε 228 αλλά σε 235
συνοδικούς σεληνιακούς μήνες.
Από
το 331 π.Χ., όταν ο Μεγάλος Αλέξανδρος κατέκτησε τη Βαβυλώνα, ο μήνας Dios
αναγνωρίστηκε με τον Τασρίτου, τον 7ο Βαβυλωνιαίο μήνα.
Ο
επόμενος πίνακας δείχνει την αντιστοιχία μεταξύ των μηνών του Βαβυλωνίου και
του Μακεδονικού ημερολογίου:
Βαβυλωνιακά
ονόματα μακεδονικών ονομάτων
1. Tashritu
Dios
2. Αραξάμνα
Απέλλαου ή Απέλλα
3. Κισμλούλου
Ακυνέων ή Αηδοναίου
4. Tebeth
Peritius
5. Shabatu
Dystrus
6. Άντα
Ξανθός
7. Νισάνου
Αρτεμισίου
8. Ayaru
Daesius
9. Σιμάνου
Πανάμου ή Πανέμου
10.Du uzu
Loous
11. Abu
Gorpiaeus
12. Ululu
Hyperberetaeus
Η
Βαβυλωνιακή χρονιά δεν ξεκίνησε στην εαρινή ισημερία του μήνα Νισάνου, αλλά στο
πρώτο νέο φεγγάρι μετά την φθινοπωρινή ισημερία, όπως και το πολιτικό έτος της
Μακεδονίας αντίστοιχα. Ο «μήνας» συνέχισε να διαρκεί 30 ή 29
ημέρες. Επιπλέον, οι πήλινες επιγραφές που βρέθηκαν στις ανασκαφές Νινέβι,
αναφέρονται σε μήνες 30 ή 29 ημερών, αλλά δεν εμφανίζονται εναλλάξ. Για
παράδειγμα, υπάρχει μια έκθεση τριών διαδοχικών μηνών των 30 ημερών κατά τα έτη
207 και 177 π.Χ. της εποχής των Σελευκιδών, αλλά ποτέ από τρεις διαδοχικούς 29
ημερούς μήνες.
Ο
Σελεύκος Νέκατορ (4ος αιώνας π.Χ.), ένας από τους στρατηγούς του Μεγάλου
Αλεξάνδρου, κυβερνήτης της Συρίας, ο οποίος ίδρυσε μια αυτοκρατορία από τη
Μικρά Ασία στην Ινδία, θέσπισε ένα νέο ημερολόγιο στην αυτοκρατορία του.
Σύμφωνα
με το Παρίσι [10] το σελευκιδικό ημερολόγιο ήταν ένα ηλιακό 365 ημερών με μια
επιπλέον μέρα κάθε τέσσερα χρόνια για να λογαριάσει η ηλιακή
κίνηση. Ξεκίνησε στις 2 Οκτωβρίου του 312 π.Χ. - σύμφωνα με το προλεπτικό
ιουλιανό ημερολόγιο - και περιείχε δώδεκα μήνες 30 ημερών το καθένα και
επιπλέον πέντε - ή σε άλμα έτη έξι ημερών στο τέλος του έτους. Επειδή το
ημερολόγιο χρησιμοποιήθηκε σε μια μεγάλη περιοχή και μεταξύ διαφορετικών
θρησκειών και εθνικών ομάδων, υπήρξαν πολλές παραλλαγές. Τόσο οι Έλληνες
στη Συρία όσο και οι γηγενείς Σύριοι άλλαξαν την ημερομηνία του Νέου
Έτους. Οι Έλληνες ξεκίνησαν το Νέο Έτος την 1η Σεπτεμβρίου, ενώ οι Συριαί
ξεκίνησαν στις 9 Οκτωβρίου. Οι Μακεδόνες στην αυτοκρατορία συνέχισαν να
χρησιμοποιούν το αρχαίο ημερολογιακό ημερολόγιο τους.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Εν
πάση περιπτώσει, το αρχαίο ημερομηναϊκό μακεδονικό ημερολόγιο επιβίωσε ανάμεσα
στα ημερολογιακά συστήματα αρκετών ασιατικών και αιγυπτιακών πόλεων για αιώνες
μετά τον Μεγάλο Αλέξανδρο. Ο ιερός μήνας Dios, ο πρώτος μήνας στο μακεδονικό
ημερολόγιο, παρέμεινε παρών στα ημερολόγια πολλών σημαντικών πόλεων και
περιοχών της Ασίας και της Αιγύπτου. Τα ονόματα των μακεδονικών μηνών
διατηρήθηκαν σε ισχύ στην Αλεξάνδρεια, τη Γάζα, την Ασκαλάνα, τη Βαβυλώνα, την
Παλμύρα, τη Σιδώνα, τον Τίρο και στην Κύπρο, όπου βρέθηκαν επιγραφές,
μαρτυρώντας τη χρήση ελληνικών ονομάτων του μακεδονικού ημερολογίου όπως ο
Ξανθικός και ο Γκορπιέος. Το τελευταίο χρησιμοποιήθηκε από τον Paeon the
Amathoussious [14].
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ
ΑΝΑΦΟΡΕΣ
1α. Αισχύλος, ικέτης
κόρες ( Iketidai ), Vol. I, 250. Κλασική
Βιβλιοθήκη Loeb, με και την αγγλική μετάφραση από τον HW Smyth. William
Heineman LtD. Πανεπιστημιακός Τύπος του Χάρβαρντ, 1963.
1b. Αισχύλος, Πέρσες ( Perses ),
Vol. I, 650. Κλασική Βιβλιοθήκη Loeb, με και μετάφραση από τον HW
Smyth. William Heineman LtD. Πανεπιστημιακός Τύπος του Χάρβαρντ,
1963.
2.
Κασσόν,
Αγία Μακεδονία, Θράκη και Ιλλυρία - Η σχέση τους με την Ελλάδα από τις
πρώτες φορές έως την εποχή του Φιλίππου του γιου του Αντύπα . Εκδότες
Boekhuis NV της Buma. Gronigen, 1968.
3.
Δασκαλάκης,
ΑΒ, Ο Ελληνισμός της Αρχαίας Μακεδονίας , Εθνική Βιβλιοθήκη
(Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικού Βίβλιου). Αθήνα, 1960, στα Ελληνικά.
4.
Γερμπεσιώτης,
Α., Συχνές Ερωτήσεις για την ΠΓΔΜ , http://history.macedonia.gr/faq.htm . 10,
1992 (αναθεωρήθηκε στις 18 Ιουνίου 2005), alex@endor.harvard.edu.
5.
Ηρόδοτος, Ιστορία ,
τομ. III. Βιβλίο V, 22, 1. Κλασική βιβλιοθήκη Loeb, με και αγγλική
μετάφραση από τον AD Godley. William Heineman LtD. Πανεπιστημιακός
Τύπος του Χάρβαρντ, 1963.
6.
Hydria
Encyclopaedia , Hydria
Publications, Αθήνα, 1978.
7.
Kalleris,
I., Les Anciens Macedonies. Etude Linguistique et Historique ,
νοί. ΙΙ, Αθήνα, 1954, σελ. 560-564,
569-571.
8.
Σακελλαρίου,
ΜΒ, (ed.), Μακεδονία, 4000 χρόνια ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού ,
Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1992, σελ. 60, 63.
9.
Νυσταζοπούλου-Πελεκίδου,
Μ., Ιστορική έρευνα για το «Μακεδονικό ζήτημα»: για την επιστημονική
αλήθεια για τη Μακεδονία , Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, 1993.
10.
Parise,
F., (ed.), The Book of Calendars. Στοιχεία
στο αρχείο ,
Lib. Της καταλογογράφησης του συνεδρίου σε δεδομένα δημοσίευσης, Νέα
Υόρκη, 1982, σελ. 8.
11.
Οι
ζωές του Πλούταρχου Αλέξανδρος , τ. VII, 1. Κλασσική
βιβλιοθήκη Loeb, με και την αγγλική μετάφραση από τον Bernadotte
Perrin. William Heineman LtD. Harvard University Press, 1963.
Vol. 16, 1. 75, 2. 76, 1.
12.
Η
ζωή του Πλούταρχου Aratus . Κλασική βιβλιοθήκη Loeb, με
και την αγγλική μετάφραση από τον Bernadotte Perrin. William Heineman
LtD. Harvard University Press, 1963, νοΙ. XI, 53, 4.
13.
Ο
Πολύβιος, Οι ιστορίες , με και η αγγλική μετάφραση από τον WR
Patton. William Heineman LtD. Harvard University Press,
1972, νοΙ. III, Βιβλίο V 103, 9 και 104, 1, Βιβλίο VII 9,1 και 11,4. Vol. IV, Βιβλίο IX
37,7. Vol. VI, Βιβλίο XXVII 8, 9, XXXIV 7,13.
14.
Θεοδόσου,
Ε., Δανέζης, Ε., Η Οδύσσεια των ημερολογίων , Εγώ,
Ψάχνοντας τις ρίζες της Γνώσης. Diavlos Publ., Αθήνα, 1995, σελ. 334-335,
342-354.
15.
Helios Encyclopaedia ,
Αρχαία Μακεδονία, Αθήνα, 1957.
ABSTRACT
The ancient Macedonian luni-solar calendar, as a
result of the conquests of Alexander the Great, became the most widely
propagated among all the luni-solar Greek calendars. However, despite its
spread, two other calendrical systems were developed and used inside the territory
of Macedonia itself during the Roman occupation of Greece. The older one, a
luni-solar calendar, used the so-called “Macedonian year’” and started in 148
BC to underline the importance of the victory of the Roman Consul Quintus
Caecilius Metellus against Philippus Andriscus, king of Macedonia.
The newer solar calendrical system used the
“respectable or Augustian year” bearing its name from Octavius Augustus. Its
starting point was the date of the catalytic victory of Octavius over Marcus
Antonius and Cleopatra at Aktium (31 BC). In Syria and Asia Minor existed
another one solar calendar using the Seleucid era. In any case the ancient
luni-solar Macedonian calendar outside Macedonia, survived among the
calendrical systems of several Asian and Egyptian cities for centuries after
Alexander the Great.
I. THE MACEDONIAN CALENDAR INSIDE MACEDONIA
The ancient Greek calendrical system was based upon
the lunar phase periodicity, or more precisely, upon the synodic lunar month.
Ancient Greece did not know a unique calendar. Every Greek city had its own
luni-solar calendar, characterised by month names, which were related to
holidays in honour of Greek deities. Furthermore, the beginning of the civilian
year, as the ancient astronomers established it, coincided with the instant of
occurrence of the new moon phase.
In general, there was no accordance between the
calendars of different Greek cities and regions, hence between the calendrical
holidays. For example, the Attic year started in the month Hecatombaeon after
the first new moon which followed the summer solstice (June 21), the Aetolian
year started in the winter solstice (December 22), while the Lacaedaemonian
year started in the autumnal equinox (September 22). The latter denoted also
the beginning of the Macedonian civilian year, the precise starting point of
which was set on the first “numenia” after the autumnal equinox. This signifies
that the Macedonian calendar was very similar to other Greek calendars, the
only difference being the celebration date for the New Year, on the
corresponding October of the proleptic Julian calendar.
We come to the conclusion that the Macedonian calendar
was, as the rest of the Greek calendars, a luni-solar calendar: “using a 354
lunar year with a periodic intercalated month of 29 or 30 days to keep it in
line with the solar motion. The months consisted of 29 or 30 days alternately.
The intercalated month was sometimes inserted after the sixth month and
sometimes at the end of the year” [10]. The Macedonian calendar started after
the first new moon following the autumnal equinox during the month Dios,
corresponding to the Attic month Pyanepsion. Thus, the first month of the year
was Dios. Its name has its origin in the sacred place Dion, the Macedonian
religious center at the foot of mount Olympus – home of the immortal gods. This
ancient city was closely associated to Zeus (Jupiter = Zeus pater) as its name
implies – in Greek Zeus is also called Dias – and the genitive of Zeus being
Dios. Every year during the month Dios, the Macedonians celebrated the great
god Zeus and the Muses in Dion. At this sacred place, the Macedonians were
gathered from every place to honor Zeus, the father of gods and humans, on the
first day of their civilian year, i.e. on the first new moon after the autumnal
equinox.
The Greek names for months and various festivals as
well, indicate that the Macedonians were a Greek tribe speaking and writing in
the Greek language. Aeschylus [1] and Herodotus [5] believed that the
Macedonians were of Doric origin [3]; hence, some of the names of the
Macedonian months were identical in the calendars of Doric cities (e.g.,
Sparta, Rhodes). Also, Polybius [13] clearly stated his belief that Macedonia
was part of Greece. The geographer Strabo as well as the Roman historian Titus
Livius, to mention just a few other ancient scholars, shared the same beliefs.
According to Alexandros Gerbessiotis [4] – based on various sources – the
Macedonians had their own month names and he additionally claims, that: “If
one adopts, that Macedonians were hellenized by the Athenians some time around
340 BC, then one can safely assume that these names had to be identical to
those used by the Athenians. Otherwise, they would exhibit the linguistic roots
of the Macedonians prior to their alleged who claimed, that Dorians and
Macedonians belonged to the same tribe and thus Macedonians were a Greek tribe
and Macedonian month names were Greek differing from those used by the
Athenians”.
The correspondence between the ancient Greek calendars
[14] indicates that the Greek Macedonian month names and the Doric ones have an
intersection.
In the 5th century BC, Archelaos, king of Macedonia,
rendered splendid the feast of the Macedonian New Year’s day by introducing, in
honour of Zeus, theatrics and gymnic games historically known as “εν Δίω Ολύμπια” [en Dio Olympia]. Gradually, these games became the
greatest festival in ancient Macedonia. Together with Zeus, the local deities
of the nine Muses were worshiped and honoured: Clio, Euterpe, Thalia,
Melpomene, Terpsichore, Erato, Polyhymnia, Urania and Calliope, considered as
daughters of Zeus and Mnemosene, were born at Dion of Pieria, at the foot of
mount Olympus, within nine successive nights. Therefore, they were also named
Olympiad Muses [9].
I. 1 THE NAMES OF THE MACEDONIAN MONTHS
The names and the duration of the Macedonian months
were as follow [10]:
Greek
Macedonian Name Duration
(in days)
1. Dios 30
2. Apellaeus
or Apellaios 29
3. Audynaeus
or Aidonaios 30
4. Peritius
29
5. Dystrus
30
6. Xanthicus
29
7. Artemisius
30
8. Daesius
29
9. Panaemus
or Panemus 30
10.Loous or
Lous 29
11. Gorpiaeus
30
12. Hyperberetaeus
29
All the Macedonian months can, more or less, be found
also in the calendars of other Greek cities. Dios, the first Macedonian month,
is attested in the Mycenaean Calendar as well as in Greek territories inhabited
by the Greek tribe of Aetolians [8].
The name of the second month, Apellaeus (or Apellaios)
had its origin in the famous festival called the “Apellaia”. So, Apellaeus was
the second month in the Macedonian calendar, but it also belonged to the Aeolic
and Doric Calendars. This month was localised especially in the calendars of
the cities of Sparta and Delphi, where it was also called “month of Apollo”.
According to the calendar of the Peloponnesian city of Epidaurus, Apellaeus was
the last month of the year, while it also appeared as Apellaeon in the calendar
of the Greek island of Tenos.
The third Macedonian month name, Audynaeus (Aidonaios
or Aid(u)naios) is based on the name of Hades (=Aïdoneus, [7]). Αϊδωνεύς is the poetic type of the Greek word Άϊδης-Άδης [1b].
Peritia was the name of a Greek festival, hence the
name of the fourth Macedonian month Peritios.
According to Kalleris [7], Dystrus, the fifth month,
and Gorpiaeus, the eleventh Macedonian month, have caused the formation of
inadequately supported etymologies. Xanthicus was the sixth Macedonian month
and its name originates in the Xanthica festival [8]. The month Artemisius
(seventh month in the Macedonian calendar) was dedicated to goddess Artemis and
also reported of in the calendars of Sparta and Delphi, while it appeared as
Artemisios in Epidaurus, Rhodes and Sicily, Artemision in Delos and Artemeision
in Chios, as one can verify from inscriptions found on this island. Daesius,
the eighth month [11], corresponding to the Attic month Thargelion, has also
been reported in the calendar of the ancient city of Sikyon. However, the
Sikyonian Daesius corresponded to the Attic month Anthesterion [12]. Daesius,
as Theodaesius or Theudaessius, is attested to certain Doric regions as in the
islands: Rhodes, Creta and Sicily. Theodaesia has been a great Greek festival
in honour of Theodaesius Dionysus.
Panaemus, Panemos, or Panemus (ninth month in the
Macedonian calendar) is found also in calendars of various Doric as well as
Lokrian, Phokian and Aeolic cities [8]. The etymology of the eleventh
Macedonian month, Gorpiaeus, is obscure, as we have said already. According to
Hemerologium Florentinum, the Macedonian Gorpiaeus had a different
correspondence in the various calendars outside Macedonia and it seems to be
related to Gorpheus, which corresponded to September in the Julian calendar
[14].
Finally, the twelfth Macedonian month, Hyperberetaeus,
originates in the known epithets of Zeus: Hyperaibetes, Hyperberetes or
Hyperpheretes [7].
There is no clue referring to the way that the month
was divided. It is certain, that the Macedonians did not use the unknown Jewish
“week” – the seven-day period. We may assume that – like the rest of the Greeks
– they divided the month in three decades of ten days each, with the last
decade of either ten or nine days. Thus, the months endured for 30 or 29 days
alternately, giving a total of 354 days per year, since the month and hence the
year was controlled by the lunar motion [10]. Consequently, this lunar calendar
needed an intercalary month in order to be harmonised with the apparent annual
orbit of the sun on the ecliptic. In other words, a 13th month should be
inserted in order to keep the lunar calendar in line with the solar-tropical
year, i.e. with the four climatic seasons of the year. This reconciliation was
a necessary condition for the co-ordination of the people’s agricultural
occupations. Therefore, a 13th month having 29 or 30 days was periodically
inserted into the year to keep it in line with the apparent solar motion. It
remains unknown at which specific time of the year this insertion was
performed. It is said, that it took place either after the sixth month, or at
the end of the year, i.e. after the twelfth month. Sometimes these month
insertions were completely arbitrary and were performed mostly by royal decree.
Thus, it is a historical fact that in 334 BC, when Alexander the Great was
ready to start his military campaign to Asia, he arbitrarily inserted a second
Artemisius just before Daesius [6]. Plutarch refers the act of Alexander:
“… For in the month of Daesius the kings of Macedonia were not wont to
take the field with an army. This objection Alexander removed by bidding them
call the month a second Artemisius” [11]. This act can be explained by the
fact, that the Macedonians considered Daesius as an unfortunate month for any
kind of military operations.
A lot of Greek religious festivals were associated to
the Macedonian calendar. During the winter solstice the Macedonians and other
Greeks as well, celebrated planting and harvest festivals. After Alexander the
Great, the influence of the Macedonian calendar extended from Macedonia to Asia
– over to India – and Egypt in Northern Africa.
As a result of the conquests of Alexander, the
luni-solar Macedonian calendar became the most widely propagated among all
luni-solar Greek calendars. However, despite its spread, two other Roman
calendrical systems were developed and used inside Macedonia itself during the
occupation of Greece by the Romans. These two Roman calendars in Macedonia,
describing below, are in general unknown and they are not existed in the
international Bibliography of the calendars
1.
MACEDONIAN
CALENDARS INSIDE MACEDONIA DURING THE ROMAN OCCUPATION
II. 1 The Macedonian year
The older of these two calendrical systems was a
luni-solar one and used the so-called “Macedonian year”. This system started in
148 BC, i.e. in the year of the outburst of the revolution lead by
Pseudo-Philippus Andriscus against the Romans [8]. Andriscus has been an
adventurer who proclaimed himself as the only son of king Perseus, son of king
Philippus V. Hence, Andriscus took the name “Philippus VI” and was crowned in
Pella in 149 BC Under the name of his – in appearance only –“grandfather”
Philippus V, Andriscus ruled over Macedonia for only one year during which he
provoked a new military intervention against the Roman Empire. In the
beginning, he managed to stir up the Macedonians and other Greeks against the
Romans and his enthusiasm produced some minor victories in Thessaly.
Unfortunately for the Greeks, the Roman consul Qointus Caecilius Metellus and
his legions won against the troops of Pseudo-Philippus in a decisive battle
that took place in the autumn of 148 BC, thus putting an end to the false state
of independence holding in Macedonia since king Philippus V (2nd Macedonian
War, 197 BC) [15]. In order to underline the importance of his victory over the
Macedonian king, the Roman consul decreed the introduction of a “Macedonian
year” and defined as its start the respective year of his victory, so that the
citizens of Macedonia would remember this fact and would not dare another
rebellion against Rome. After 146 BC, the whole territory of Greece was under
Roman occupation.
This new Macedonian era is also known to historians
and astronomers as the “provincial era” and is associated to the organisation
of the new Roman province of Macedonia. This is the reason for calling this
period “Macedonian era”. It is also known, that the province of Macedonia was
composed of two, ethnically and historically different, parts: Macedonia and
Illyria [2]. This new era applies only to the first of these different regions
and is therefore wrongly designated as “provincial era”. According to M.B.
Sakellariou [8]: “The results of recent research, however, suggest that the new
era coincides with an act of gratitude commemorating the liberation of the
country from the usurper and the restoration of the republic, which would, in
turn, denote that the formation of the province should be dated after the
autumn of 148 BC”.
II.2 The year of Augustus
In the late years of the 1st century BC Octavian
destroyed his enemies – Marcus Antonius and Cleopatra at Aktium – and founded
an Empire that was eventually to stretch from Italy to Egypt and Asia Minor.
Following the middle Eastern rulers he also establish a new solar calendar in
Macedonia. This was the younger calendrical system that developed in Macedonia
during the Early Empire and utilised the so-called “year of Augustus” bearing
its name from the honourable address of Octavian as Augustus, meaning
respectable. The start of this calendrical system was the date of the victory
of Octavian Augustus over Marcus Antonius and Cleopatra at Aktium, on September
2nd of the year 31 BC The victory of Augustus in this naval battle paved the
way to his monocracy. Consequently, the Roman emperor decreed the introduction
of the “respectable year” in order to perpetuate the significance that
catalytic victory had for his further triumphant course [14].
This calendar was a solar one of 365 days with an
extra day every four years to account for solar motion. It contained 12 months
of 30 days each and extra five – or six in leap years – days at the year’s end.
Both the Macedonians in Macedonia and the other Greeks in the territory called
by the Romans Macedonia – from ancient Macedonia to Peloponnesos – changed the
date of their New Year, while the Macedonians retained all the other elements
of the ancient luni-solar Macedonian calendar. The Macedonians in Macedonia
began the New Year on September 2 – that is moved the New Year back from
October to September – while the Macedonians in the Empire continued to use their
old luni-solar calendar.
Apparently, the Macedonians acted rather rapidly in
honouring Octavian by inaugurating an “Augustian era” (the new calendar with
the epoch in 31 BC). The latter, like the older “Macedonian era” of 148 BC, was
only a Macedonian era, not found outside Macedonia proper [8].
The aforementioned calendrical systems were in
parallel or separately used in Macedonia during the Roman occupation and served
as a criterion for determining whether a territory belonged to Macedonia or
not. However, we should point out that the names of the months remained the
same as in the ancient Macedonian calendar.
The two Roman calendars started with the month Dios,
but they had a different chronological beginning: 148 BC for the “Macedonian
year” and 31 BC for the “respectable year” [8].
III. THE MACEDONIAN CALENDAR OUTSIDE MACEDONIA
The Macedonian calendar happened to be the most
widespread among the luni-solar Greek calendars. Indeed, this calendar was
widely circulated in Asia and Egypt down to the Arabian Peninsula in the South
and over to India in the East during the conquests of Alexander the Great and
his descendant’s [10].
When the great army leader conquered Egypt and several
Asian countries, he imposed the Macedonian calendar on his conquests as a
cultural element of connectedness in his new, vast empire. Hence, the
Macedonian month names reached along with Alexander the Great, Babylon,
Memphis, and a number of other big cities of the East. However, the people of
Asia and Egypt had their own calendars already, which necessarily were
connected to the Macedonian calendar [14]. As a result, the month
correspondence was not accurate for the use of the calendar outside Macedonia.
Indeed, the differences were significant in the cities of Antioch, Ascalona of
Syria, Ephesus, Gaza, Lycaea, Sidon, Tyros and elsewhere. For example, the
month Dios was introduced into the calendars of many Greek cities in Asia,
pertaining its name but not its position within the year. Thus, in the calendar
of Bithynia, Dios was the sixth month of the year, corresponding to
Anthesterion of Attica. Beside the position, the name of several months was
also changed. For example, Audynaeus, the third month in the Macedonian
calendar, appears also as Audnaeus, Audonaeus, Aedonaeus, Audounaeus and
Aurnaeus [7]. Finally, Gorpiaeus, the eleventh month in the Macedonian
calendar, seems to have preserved its name after the spread of this calendar
through the Greek cities of Minor Asia and the various regions of Asia, but not
its correspondence within the year. Hence, according to the Hemerologium
Florentinum, Gorpiaeus started in Ephesus on July 25th, in Tyros on September
19th, in Gaza on August 29th and in the Arabic regions on August 19th. In
Syria, Gorpiaeus corresponded to September, in Seleukeia of Pieria to October,
and in Sidon to November of the Julian Calendar [13].
III. 1. The
Macedonian calendar in Egypt
In Egypt, Thoth, the first month of the solar Egyptian
calendar, was identified with Dios and the first decameron of today’s October
was set as the corresponding start of the year.
The following table presents the correspondence of the
months of the Egyptian calendar to the months of the Macedonian calendar [10]:
Egyptian
names
Macedonian names
1. Thoth Dios
2. Paophi
Apellaeus or Apellaios
3. Athyr
Audynaeus or Aidonaios
4. Choiak
Peritius
5. Tybi
Dystrus
6. Mechir
Xanthicus
7. Phamenoth
Artemisius
8. Pharmuthi
Daesius
9. Pachons
Panaemus or Panemus
10.Payni
Loous
11. Epiphi
Gorpiaeus
12. Mesore
Hyperberetaeus
After Alexander’s death, the Ptolemaeans, rulers of
Egypt, kept in force the Egyptian and the Macedonian calendar as well in order
not to displease neither the Egyptians nor the Macedonians. Yet, the
disagreement between the accurate solar Egyptian calendar and the imperfect
luni-solar Macedonian calendar, which was used by the Alexandrian Court as the
official state calendar, caused a chronological confusion characterised by an
ever-increasing error. Therefore, Ptolemaeus III Euergetes or Benefactor (279-222
BC) had to put both dates on the official state documents. However, this act
was proved useful for the more accurate Egyptian calendar, which prevailed in
time, while the Macedonian months were, mentioned only honoris causa. In other
words, in ptolemaeic Egypt, while initially the luni-solar Macedonian calendar
went along with the more accurate solar Egyptian calendar, eventually the
latter replaced the former.
III. 2 The
Macedonian calendar in Mesopotamia
In Mesopotamia, the Seleucides, descendants of Alexander
the Great and rulers of the region immediately adjusted the 19-year cycle of
Meton, also used by the Babylonian calendar, to the Mesopotamian calendar. This
time cycle, discovered by the astronomer Meton of Athens in 432 BC, is composed
of 19 solar tropical years, while the phases of the moon repeat themselves at
the same days and dates of the year. Consequently, Meton constructed the first
rational system for the correction of the lunar calendar, by inserting a 13th
month into seven predetermined solar years of the 19-year solar cycle (i.e.,
the third, sixth, eighth, eleventh, fourteenth, seventeenth and the nineteenth
year). Hence, that cycle was no more corresponding to 228 but to 235 synodic
lunar months.
Since 331 BC, when Alexander the Great conquered
Babylon, the month Dios was identified with Tashritu, the 7th Babylonian month.
The next table shows the correspondence between the
months of the Babylonian and the Macedonian calendar:
Babylonian
names
Macedonian names
1. Tashritu
Dios
2. Arakshamna
Apellaeus or Apellaios
3. Kislimu
Audynaeus or Aidonaios
4. Tebeth
Peritius
5. Shabatu
Dystrus
6. Adaru
Xanthicus
7. Nisanu
Artemisius
8. Ayaru
Daesius
9. Simanu
Panaemus or Panemus
10.Du uzu
Loous
11. Abu
Gorpiaeus
12. Ululu
Hyperberetaeus
The Babylonian year started not at the vernal equinox
of the month Nisanu, but at the first new moon after the autumnal equinox, as
did the Macedonian civil year respectively. The ‘month’ continued to last for
30 or 29 days. Furthermore, the clay inscriptions found at the Ninevi
excavations, refer to months of 30 or 29 days, however not alternately
appearing. For instance, there is a report of three successive months of 30
days in the years 207 and 177 BC of the “Seleucid era”, but never of three
successive 29 day months.
Seleucus Necator (4th century BC), one of Alexander
the Great general, ruler of Syria, who founded an empire from Asia Minor to
India, established a new calendar in his empire.
According to Parise [10] the Seleucid calendar was a
solar one of 365 days with an extra day every four years to account for solar
motion. It was started on October 2 of 312 BC – according to the proleptic
Julian calendar – and contained 12 months of 30 days each and extra five – or
in leap years six – days at the year’s end. Because the calendar was used over
a large area and among different religions and ethnic groups, there were many
variations. Both the Greeks in Syria and the native Syrians changed the date of
the New Year. The Greeks began the New Year on September 1, while the Syrians
began it on October 9. The Macedonians in the Empire continued to use their
ancient luni-solar calendar.
CONCLUSIONS
In any case, the ancient luni-solar Macedonian
calendar survived among the calendrical systems of several Asiatic and Egyptian
cities for centuries after Alexander the Great. The sacred month Dios, the
first month in the Macedonian calendar, remained present in the calendars of
many important cities and regions of Asia and Egypt as well. The Macedonian
month names were kept in force in Alexandria, Gaza, Ascalona, Babylon, Palmyra,
Sidon, Tyros and in Cyprus, where inscriptions have been found, witnessing of
the usage of Greek names of the Macedonian calendar such as Xanthicus and
Gorpiaeus. The latter was used by Paeon the Amathoussious [14].
REFERENCES
1a. Aeschylus, Suppliant maidens (Iketidai),
Vol. I, 250. Loeb Classical Library, with and English translation by H. W.
Smyth. William Heineman LtD. Harvard University Press, 1963.
1b. Aeschylus, Persians (Perses),
Vol. I,
650. Loeb Classical Library, with and English translation by H. W. Smyth. William
Heineman LtD. Harvard University Press, 1963.
2.
Casson,
St., Macedonia, Thrace and Illyria-Their relatiion to Greece from the
earliest times down to the time of Philip son of Antypas. Buma’s
Boekhuis N.V. Publishers. Gronigen, 1968.
3.
Daskalakis,
A.B., The Hellenism of Ancient Macedonia, National Publishing Book
Company (Organismos Ekdoseon Didaktikon Vivlion). Athens,
1960, (in Greek).
4.
Gerbessiotis,
A., Frequently Asked Questions on Macedonia, http://history.macedonia.gr/faq.htm. 10, 1992 (Revised June 18, 2005),
alex@endor.harvard.edu.
5.
Herodotus, History,
Vol. III. Book V, 22, 1. Loeb Classical Library, with and English translation
by A. D. Godley. William
Heineman LtD. Harvard University Press, 1963.
6.
Hydria
Encyclopaedia, Hydria
Publications, Athens, 1978, (in Greek).
7.
Kalleris,
I., Les Anciens Macedonies. Etude Linguistique et Historique, Vol. II,
Athens,1954, pp. 560-564, 569-571.
8.
Sakellariou,
M.B., (ed.), Macedonia, 4000 Years of Greek History and Civilization,
Ekdotike Athinon, Athens, 1992, pp.60, 63.
9.
Nystazopoulou-Pelekidou,
M., A historical survey of the «Macedonian question»: on scientific
truth about Macedonia, National Technical University of Athens, 1993.
10.
Parise,
F., (ed.), The Book of Calendars. Facts on File, Lib. Of Congress
Cataloguing in Publication Data, New York, 1982, p. 8.
11.
Plutarch’s
Lives Alexander, vol. VII, 1. Loeb Classical Library, with and
English translation by Bernadotte Perrin. William Heineman LtD. Harvard
University Press, 1963. Vol. 16, 1. 75, 2. 76, 1.
12.
Plutarch’s
Lives Aratus. Loeb Classical Library, with and English translation
by Bernadotte Perrin. William
Heineman LtD. Harvard University Press, 1963, Vol. XI, 53, 4.
13.
Polybius, The
Histories, with and English translation by W.R. Patton. William Heineman
LtD. Harvard University Press, 1972, Vol. III, Book V 103, 9 and 104, 1; Book
VII 9,1 and 11,4; Vol. IV,
Book IX 37,7; Vol. VI, Book XXVII 8, 9; XXXIV 7,13.
14.
Theodossiou,
E., Danezis, E., The Odyssey of the Calendars, Vol. I, Searching
for the Roots of Knowledge. Diavlos Publ., Athens, 1995, pp. 334-335, 342-354.
15.
Helios
Encyclopaedia, Ancient Macedonia,
Athens, 1957, (in Greek).
https://www.nancybiska.com/
ΟΜΑΔΑ ΣΤΟ Facebook
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου